Ez a pazar épület a kerékpárosoké?

Bringató

Magyarország legnagyobb kerékpáros centruma Tiszafüreden található, egy gyönyörű, modern épületben. A komplexumot nagy gonddal tervezték. Mindenre odafigyeltek. Sokat segített az építészeknek a nyugat-európai ”kerékpáros építészet” tanulmányozása, különösen a holland és a dán példák. Mindez csak azért érdekes, mert „szakavatottak fikázták” rendesen, hogy mindenre alkalmas ez a „modern csiga”, csak kerékpározásra nem. Valóban?

Mi kipróbáltuk és tudjuk is, hogy kinek van igaza, de egyelőre nem a saját élményeket – lesz rá időnk bőven – osztjuk meg, hanem kivülálló szakemberekét. Ugyanis a Tisza-tavi Kerékpáros Centrum 3 szintes, 1362 négyzetméter alapterületű, egyszerre akár 100 bringás fogadására is alkalmas, különleges épületét az építészeti magazinok is felfedezték maguknak.

Az Octogon például így ír róla:

„Egy sok milliárdos EU-támogatással épülő hatalmas turisztikai beruházás leglátványosabb eleme készült el nemrégiben Tiszafüreden. Aki a kortárs építészetben kicsit is tájékozott, annak a számára rögtön világossá válik, hogy Ferdinándék kerékpáros központjának ihlető forrása Hollandia vagy Dánia városi bringa-infrastruktúrájának mérnöki esztétikuma körül keresendő, illetve bizonyos elemei konkrét rokonságot mutatnak a dán Bjarke Ingels Group (BIG) 2010-ben, a Sanghaj Expón felépült pavilonjával. Ott is az út válik épületté, ahogyan egy nyújtott spirálban csavarodva, lassan emelkedve végül becsatlakozik az épület legmagasabb pontján a pavilon bejárati zónájához. Tiszafüreden ez azzal egészül ki, hogy a spirál íveinek és az épületnek a kapcsolata formailag szabálytalanabb, oldottabb. Az egy-egy szakaszon zöldtetős fedést is kapó közlekedő végeredményben a három szint közötti kapcsolatot teremti meg. Ezeken a szinteken kerékpárkölcsönző, kerékpármosó, karbantartó helyiségek, egy szinttel feljebb öltözők, zuhanyzók, míg legfelül egy kávézó és az információs helyiség kapott helyet. Erről széles panoráma nyílik a Tisza-tóra. Valahogy úgy kell tehát elképzelni, hogy a családok, buszos turisták megérkeznek a zárt parkolóba, saját, vagy bérelt kerékpárra ülnek, tájékozódnak és nekivágnak a végső kiépülésében közel 50 kilométer hosszúságú bringaút-hálózatnak. Majd megérkezvén tisztálkodnak, átöltöznek, kerékpárjaikat karbantartják, kicsit pihennek, frissülnek és utaznak tovább.

De ha ez nem lenne elég, akkor lapozzunk bele a Magyar Építészet szaklapba, hiszen annak szerkesztőit sem hagyta hidegen a szemlátomást jól végig gondolt helyre tervezett, első olyan kiszolgáló objektum, amely a Tisza-tavi kerékpáros turizmus fellendítését ösztönző átfogó program keretében épült.

„A Ferdinánd Árpád és Ferdinánd Csaba tervezte vezérépület az első, egyben legjelentősebb eleme ennek a kísérleti épülethálózatnak, amelyet a jövőben három további, kisebb építmény követ. Ezeket egészítik majd ki az utak mentén nagyjából azonos ritmusban telepítendő esőbeállók és a környék természeti világának fürkészését lehetővé tevő madárvárták, amelyek alsó szintje szintén védelemül szolgál majd a kerékpárosok számára. A tiszafüredi állomás jól illusztrálja, milyen lehetőségeket rejtenek magukban az ehhez hasonló, a jövőben remélhetőleg másutt is létrejövő kerékpáros-központok.”

Így aztán a hurrogók csattanós választ kapnak: az épület nem „kilátónak” épült, bár a kávézó teraszáról igazán csodás kilátás nyílik a Tisza-tóra.

Így épült a Tisza-tavi Kerékpáros Centrum:

Jó tudni, hogy a rámpa mindenféle korábbi hírrel szemben tökéletesen használható!

http://bringato.blogstar.hu/./pages/bringato/contents/blog/36616/pics/lead_800x600.png
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?